Vuoden 2017 alusta Vernada on ollut mukana FUSE-projektissa, joka on Leader-tuotekehityshanke “Det österbottniska folkhemmet” ja se on toteutettu yhdessä Österbottens hantverk rf:n ja Muovan kanssa. Mukana on eri alojen käsityöyrittäjiä ja tavoitteena on ollut kehittää yrityksen brändiä sekä luoda uusia tuotteita Pohjanmaan hengessä ja mahdollisesti herättää tuotteilla myös ulkomaisten jälleenmyyjien kiinnostusta. Projektin päätteeksi kesä-heinäkuussa 2018 esittelemme uudet tuotteemme yhteisosastolla Frankfurtin Tendence-messuilla.
Projekti on edennyt monissa vaiheissa ja siihen on kuulunut useita FUSE-klinikoita monenlaisen konsultoinnin, tuotekehityksen, markkinoinnin, pakkaussuunnittelun, kansainvälisten messujen yms. teemojen puitteissa. Tuotteet olivat myös vuorotellen koemyynnissa Taitoshop-verkkokaupassa. Projekti on ollut kiinnostava, vaikkakin melko vaativa. Käsityöläisen arjesta on toisinaan vaikea löytää aikaa järjestelmälliselle kehitystyölle. Omat haasteensa omalla kohdallani ovat tuoneet samanaikaisesti suoritetut Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon opinnot. Projektin parasta antia ovat ehkä kuitenkin olleet toiset mukana olleet käsityöläiset. Olemme hyvässä hengessä antaneet ja saaneet palautetta toisiltamme ja kannustaneet toisiamme omassa kehitystyössä eteenpäin. Välillä toki ollaan kompuroitu ja suunnitelmia on mennyt uusiksi, mutta niistä on selvitty ja lopulta on syntynyt jotain aivan uudenlaista.
TEEMANA POHJANMAA
Koska meillä oli teemana “Pohjanmaa”, oli mietittävä mitä se merkitsee minulle, syntyjään savolaiselle, tavallaan vähän ulkopuoliselle suunnittelijalle. Pohjalaisuus on minulle suoraselkäisuutta, “ihteellistä” oman arvonsa tuntevaa asennetta, ehkä vähän mustavalkoista ajattelua ja eteenpäin vievää tekemisen meininkiä; maisemana taas “aakeeta laakeeta” maalaismaisemaa, kullanvärisiä viljapeltoja, punamullan värisiä pohjalaistaloja sekä sinistä taivasta ja merta. Visualisioin pohjalaisuuden mielessäni lopulta hyvin graafiseksi ja mustavalkoiseksi, mutta halusin mukaan myös luonnollisia muotoja mm. kasvillisuudesta. Kun kävimme kunkin pohjalaisia mielikuvia läpi, saimme projektiin yhteiset suuntaviivat sekä värimaailman. Näin eri käsityöläisten tuotteilla olisi yhteinän linja ja erilaiset tuotteet toimisivat yhdessa paremmin kokonaisuutena.
SUUNNITTELUTYÖ
Projektin tuotteita miettiessä minulla oli alusta asti selvää, että haluan jatkaa laserleikattujen nahkakorujen suunnittelua ja kehittää niitä eteenpäin. Pohjana minulla oli mallikappaleita, joita olin suunnitellut jo vuonna 2012 erästä suunnittelukilpailua varten. Tuossa vaiheessa en vielä ollut löytänyt sopivaa yhteistyökumppania nahkan laserleikkauksen toteuttamiseen, mutta sellainen löytyi syksyllä 2016, jonka jälkeen ensimmäiset laserleikatut nahkatuotteet ovat olleet valikoimissani. Laserleikkaustekniikka oli minulle sinänsä jo tuttua aiemminkin, sillä puusta valmistettuja, itse suunniteltuja, laserleikattuja korunosia valikoimissani on ollut jo vuodesta 2011.
Luonnoslehtiö on ollut projektin aikana ahkerassa käytössä ja lopulta tietokoneen ääressä korut saivat loppulliset muotonsa. Kehitystyön tuloksena syntyi kolme tuotesarjaa: KEHÄ, SIKSAK ja KÖYNNÖS, yhteensä 8 “statement”-tyylistä korua.
KÖYNNÖS-sarjan lyhyen kaulakorun pohjana olivat vuosia aiemmat tehdyt korumallitestaukset, joista osia olin käyttänyt myös laserleikatusta puusta valmistetuisssa koruissa, mutta koin puun olevan tähän tarkoitukseen liian haurasta ja jäykkää. Sarjaan syntyivät myös siro käsikoru sekä pitkät, roikkuvat korvakorut, mutta erityisesti pidän sarjan pitkästä köynnösmaisestä kaulakorusta, jossa ei ole lainkaan lukkoa. Koru laskeutuu kauniisti kaulalta alas kuin huivi ja toimii upeasti mm. juhlakoruna.
Kehittelin myös aivan uudenlaisen kaulakorumallin (SIKSAK-kaulakoru), jossa koru pyritään leikkaamaan siten, että hukkamateriaalia olisi mahdollisimman vähän (zerowaste). Tähän alkuperäinen idea tuli minulle tyttäreni kautta. Hän kysyi: “Äiti, tiedätkö, miten ihminen mahtuu kopiopaperin läpi?” Hetken paperia leikeltyään, hän näytti pitkän, yhtenäisen paperinauharenkaan, jonka läpi oli helppo pujottautua. Ajatus jäi mieleeni muhimaan – ehkä tästä voisi kehitellä jotain kiinnostavaa… Koru leikataan laserleikkurilla pieneen suorakaiteen muotoon. Vastakkaisiin kulmiin lisätään lukko-osat. Tietyillä leikkauksilla, suorakaiteen muoto voidaan venyttää auki pitkäksi kulmikkaaksi nahkanauhaksi, joka toimii yllättävällä tavalla näyttävänä ja rohkean geometrisenä koruna. Sarjaan syntyi myös SIKSAK-henkeen sopiva magneettilukollinen, leveä rannekoru.
Lopulta mallisto täydentyi vielä KEHÄ-sarjan koruilla, jonka kaulakorussa on uudenlainen kiinnitys. Lukko muodostuu metallipalkista ja nahkanauhaan leikatusta lenkista ja toimii korun sivulla näyttävänä yksityiskohtana. Sarjan korvakoruista syntyi uudenlainen näyttävä korvarengasmalli, jota pidetään pään myötäisesti sivuttain. KEHÄ-sarja sai nimensä kehäkukasta. Kukan perinteinen kehämäinen muoto on katkaistu aivan kuin osa terälehdistä olisi pudonnut tai ehkä nypitty – rakastaa, ei rakasta, rakastaako sittenkin…
LOPPUMIETTEITÄ
Vaikka olen kokonaisuuteen melko tyytyväinen, olisi projektista voinut saada irti enemmänkin. Ehkä eniten turhautumista aiheutti oma ajan puute ja suoranainen väsymys, joka aiheutti sen, etten saanut tuotteista niin innovatiivisia kuin olisin ehkä halunnut. Ideoita olisi ollut paljonkin, mutta parhaiden valikoiminen, mallien loppuun asti hiominen, materiaalikokeilut sekä valmiiden koekappaleiden testaukset eivät olleet aikataulun ja oman jaksamisen puitteissa mahdollisia. Lopulta myös koemarkkinointi Taitoshop.fi:ssä myöhästyi viikolla laserleikattujen osien mallikappaleiden tulessa perille liian myöhään. Tuotekuvat täytyi toteuttaa todella kiirellä ja mallina toimi hätätilassa oma tyttäreni.
Projekti eli ja muutti muotoaan myös jonkin verran matkan varrella ja välillä oli suorastaan vaikea pysyä mukana. Esimerkiksi projektin alkuperäinen idea testata tuotteiden kansainvälistä kysyntää Helsinki-Vantaan lentokentän Aasian matkustajilla ei ollutkaan mahdollista, ja se korvattiin kansainvälisillä messuilla. Ulkopuolisten mentoreiden neuvot ja palaute olivat kiinnostavia ja niitä olisi saanut olla ehkä enemmänkin. Erityisen kannustavana pidin irlantilaisen muotisuunnittelun ja markkinoinnin ammattilaisen, Iris Timesin design-toimittajan Alanna Gallagherin positiivista palautetta ja kehitysideoita. Olisi ihana saada tavata hänet uudestaankin. Erityistä projektissa oli myös tuotteiden mallikappaleisiin varattu erillinen tuotekehitysraha, jollaista saa harvoin hyödyntää omien tuotteiden kehitystyössä.
Lopulta tuotekehitysprojektin ohella syntyi useita muitakin uusia korumalleja, joka tulevat verkkokauppaan toukokuun aikana. Jännityksellä jään nyt odottamaan mitä kokemuksia ensimmäiset kansainväliset messut tuovat tullessaan.
Tutustu projektin uusiin korumalleihin klikkaamalla sivun tuotekuvia tai osoitteessa:
Aurinkoa ja iloa kevääseenne!
Terkuin Anne, Vernada